Als we ergens in uitblinken als Nederland, dan is het wel in de revolutie rond de zelfrijdende auto.
Dat blijkt uit nieuw onderzoek. De 2018 KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index is de eerste studie in zijn soort en kijkt naar hoe 20 verschillende landen scoren op het gebied van vooruitgang en capaciteit.
Daaruit blijkt onomstotelijk: Nederland is een absolute leider op dit gebied.
De index kijkt namelijk naar vier zaken: beleid en wetgeving, technologie en innovatie, infrastructuur en acceptatie door de consument.
“Het staat in de top vier van iedere pijler en werd nummer één op het gebied van infrastructuur. Hoogstwaarschijnlijk vanwege zijn zwaargebruikte, goed onderhouden wegennet dat ook tot ’s werelds beste is uitgeroepen door World Economic Forum en de Wereldbank”, schrijft het onderzoek.
Nederland scoort vooral ook goed qua dichtheid van oplaadpunten. In 2016 waren er 26.789 publiek beschikbaar, méér nog dan Japan - dat een wegennet heeft dat acht keer zo lang is.
De autorijder nog niet helemaal om
Op het gebied van acceptatie komt Nederland vlak achter Singapore in dit onderzoek. "Nederland staat eerste in de technologische gereedheidsrating van het World Economic Forum, en is één van de hoogste in KPMG's onderzoek naar gereedheid voor maatschappelijke veranderingen. Daarbij woont driekwart van de bevolking in gebieden die testen met zelfrijdende technologie."
Toch staat de Nederlander een stuk minder open voor dit soort technologieën dan veel andere landen. Het onderzoek: "Je moet je wel bedenken dat dit vaker het geval is bij goed ontwikkelde landen. Het laat mogelijk zien dat de bevolking relatief tevreden is met de huidige staat van het transport."
Bekijk de hele ranglijst hieronder:
Stijn de Groen, manager digital advisory KPMG Nederland, zegt dat het Nederlandse ecosysteem helemaal klaar is voor AV (autonomous vehicles): "De Nederlandse wegen zijn goed ontwikkeld en onderhouden en ook andere indicatoren zoals de telecom-infrastructuur is erg sterk."
Overheidssteun AV
"Daarbij heeft het Nederlandse ministerie van Infrastructuur de openbare weg opengesteld voor het testen op grote schaal met zelfrijdende passagiersauto's en vrachtwagens", vertelt de medewerker.
Zo investeert de Nederlandse overheid negentig miljoen euro in het aanpassen van 1000 stoplichten in het hele land zodat ze kunnen communiceren met auto's, en steunt het een plan voor geautomatiseerde vrachtwagens die van Rotterdam naar andere steden moeten gaan rijden.
Het land heeft het hoogste procentuele gebruik van elektrische voertuigen, 6,39 procent, aldus het rapport. Dat is bijna het dubbele van de nummer twee: Zweden. We scoren weliswaar minder als je kijkt naar het aantal aangevraagde patenten en investeringen, maar er is goed nieuws te melden over de recente groei aan publiek-private partnerships. Een goed voorbeeld hiervan is de Automotive High Tech Campus, verbonden aan de TU Eindhoven, dat gespecialiseerd is in smart mobility.